۱۳۹۰ مرداد ۱۹, چهارشنبه

کرزی خطاب به معنوی یا زندان یا قبول فیصله دادگاه ویژه

پس از فرمان رییس جمهور که به فضل احمد معنوی رییس کمیسیون مستقل انتخابات فرستاده شد، واکنش نشان داده شد.
اسدالله سعادتی نمایندۀ ولایت دایکندی در مجلس نماینده گان گفت:"ساعت یازده شب گذشته (سه شنبه شب) ده تن از مجلس نماینده گان هنگامی که با فضل احمد معنوی دیدار داشتند، وی گفت که رییس جمهور طی فرمانی به او گفته است که فیصلۀ دادگاه ویژه را در پیوند با انتخابات عملی کند."
احمد بهزاد نایب دوم مجلس نماینده گان گفت: "در این دیدار من هم حضور داشتم.رییس جمهور آقای معنوی را مخیر گذاشته که یا زندان را بپذیرد یا تغییر در ترکیب مجلس نماینده گان را بپذیرد. آقای معنوی حرفش این است که شما ( نماینده گان مجلس) هستید و مصؤونیت دارید اما ما کسانی هستیم که با فرمان کرزی به این کار گماشته شده ایم. از ما توقع نداشته باشید که در مقابل آقای کرزی و کابینۀ او ایستاده گی و مقاومت کنیم".
آقای بهزاد افزود:"پیام کمیسیون مستقل انتخابات همین است و کسانی که در ارگ نشسته اند هرکسی در این دگرگونی ها سهم دارد و مجلس نماینده گان را تصمیم گرفته اند که شرکت سهامی ارگ بسازند. تعبیری که آقای معنوی داشت این بود که ما تنها کاری که می توانیم این است که یک گردونه را به چرخش درآوریم و روی نام هرفرد که توقف کرد همان را باید از لیست بیاندازیم."
محمد یونس قانونی گفت که کسانی در کنار رییس جمهور اند، خواهان ایجاد بحران در کشور هستند.
قانونی افزود: "به رییس جمهور افغانستان مشوره داده می شود که شما برای این که یک دور دیگر در افغانستان در قدرت باقی بمانی جز ایجاد بحران در افغانستان دیگر راهی نداری. مفکوره و تئوری که به رییس جمهور افغانستان القا شده این است که اعلام کند دموکراسی در افغانستان ناکام شده است. مثل تجربه بنگلادش ."
به گفتۀ وی همه مسایل برای این است که در مرحلۀ ما بعد انتخابات آینده چه کسی در قدرت افغانستان باشد و سرنوشت اراده مردم چه شود.
وی افزود: "بحث دوام دادن بحران شورای ملی جزئی از این بازی کلان سیاسی است متاسفانه. کی نمی داند که این بحران خلق شده نیست."
به دنبال این انتقادها، مجلس نماینده گان فیصله یی را صادر کرد که بر عملی کردن فیصله های پیشین این مجلس مبنی بر معرفی اعضای دادگاه عالی و باقی مانده اعضای کابینه تأکید کرد.
عبدالستار خواصی یک تن از نماینده گان که از تصویب این فیصله انتقاد کرده و آن را به ملت توصیف کرده زمینه ساز اعلام حالت اضطراری دانست با واکنش تند بیشتر نماینده گان رو به رو گردیده و سبب شد که مجلس متشنج گردد.
حاجی ظاهر قدیر، رییس ائتلاف حمایت از قانون فرمان رییس جمهور را فرمان شاهانه خوانده گفت که اگر این فرمان رسمن صادر گردد نماینده گان تحصن خواهند کرد و به حرکت مدنی دیگری دست خواهند زد.
پس از بحث ها و گفتگوهایی تندی که در مجلس نماینده گان انجام شد، سرانجام این مجلس تصمیم گرفت که روز شنبه بار دیگر روی فرمان رییس جمهور بحث کرده و در باره آن تصمیم بگیرد.

مطلب فوق برگرفته از این وبسایت


هیچ نظری موجود نیست: